Am pus ghilimelele ca să nu se înţeleagă că asta este şi opinia mea. Pentru evitarea dubiilor, opinia mea este că preţurile pentru transportul public ar trebui crescute şi sistemul schimbat prin taxarea în faţa conducătorului la urcarea în mijlocul de transport. Dar iată că domnul candidat Prigoană, mare om de afaceri şi mare om politic, cum ne explică logic şi în termeni financiari, cum va face el ca transportul public să fie gratuit. Materialul video este aici. Vă rog să-l vizionaţi ca să înţelegeţi cum stau lucrurile , fie înainte, fie după ce citiţi acest articol.

De la început domnul Prigoană spune că el, el personal, chiar el, a găsit soluţia pentru a face transportul public gratuit în Bucureşti. Situaţia stă în felul următor: 66% din bugetul de cheltuieli al RATB este suportat de primărie prin alocaţii directe. Dar din cei 34% colectaţi de la cetăţeni trebuie să se plătească logistica necesară sistemului de bilete: case de vânzare a biletelor, costuri de imprimare a biletelor, costul controlorilor plus timpul pierdut de pensionari şi studenţi pentru a obţine abonamentele gratuite.

Şi oricum 70-80% din călători circulă fără bilet. Deci soluţia este:

Desfiinţăm logistica pentru distribuirea biletelor şi colectarea veniturilor şi astfel economisim bani la bugetul RATB şi facem transportul public gratuit prin această măsura.

Briliant, nu? Reţineţi, s-a gândit singur la soluţia asta. Cred că această soluţie poate fi începutul unei revoluţii. Cred că şi colectarea taxelor costă bani şi s-ar putea face reduceri şi acolo şi desfiinţăm taxele. Şi RADETul consumă bani ca să colecteze datoriile de la asociaţiile de proprietari şi să îi dea în judecată, propun să fie şi căldura gratuită. Cred că sunt foarte multe lucruri care ar putea fi gratuite, şi colectarea gunoiului ar putea fi încadrată aici,  o întreagă logistică şi acolo şi cred că unii chiar ar vrea să ne plătească bani ca să ne ia gunoiul, ştiţi expresia “one man’s trash is another man’s treasure”?

Dar este chiar mai bine de atât, angajaţi RATB, nu vă panicaţi, nu veţi fi daţi afară! Veţi fi relocaţi la sistemul de management al parcărilor, de unde se vor colecta minim 5 milioane de euro pe lună. Nici măcar proprietarii de maşini nu vor pierde, pentru că ei oricum plătesc parcarea “la anumiţi cetăţeni”, iar de-acum vor plăti către primărie şi nu oricum ci prin SMS. Iar logistica de control al parcării ar putea fi asigurată de foştii angajaţi RATB care sunt specializaţi deja în domeniu.

Hei, ia stai puţin, dar tocmai demonstrasem mai sus că logistica unui sistem poate să coste mai mult decât dacă ai desfiinţa plata cu totul. Aşa că după instaurarea acestui nou sistem de management al parcărilor, îl putem restructura prin desfiinţarea plăţii parcărilor, nu-i aşa?

Dar să revenim şi să menţionăm că RATB poate face chiar un mare profit după ce va desfiinţa plata transportului public pentru că se va redeschide fabrica de tramvaie care “va trebui să fabrice minim două tramvaie pe lună ceea ce va însemna un profit uriaş pentru că tramvaiele achiziţionate în momentul de faţă costa 2 milioane jumate un tramvai, de euro”.

Logica este impecabilă, să construim pentru că vom avea profit. Mai departe se va revigora şi partea de producţie a troleibuzelor, de ce nu, dacă putem produce, putem avea profit chiar şi mai mare. Să concluzionăm: “Prin acest simplu obiectiv, care va fi foarte uşor de atins […] creăm şi locuri de muncă, multe locuri de muncă vor fi create”.

Şi acum lovitura de graţie, cetăţenii Bucureştiului vor avea ocazia să beneficieze de transport gratuit la fel “ca în alte 120 de oraşe de pe mapamond”. Asta dă şi mai multă legitimitate, dacă sunt 120 de oraşe unde e gratis, de ce să nu fie şi la noi?

Ia să vedem, găsim câteva din aceste oraşe, că eu n-am mers gratuit cu transportul public decât în staţiunea de ski dintr-un mic orăşel din Austria? Aici este o listă parţială pe wikipedia, toate oraşele sunt mici orăşele unde transportul public înseamnă câteva linii de autobuz deci comparabilitate zero cu Bucureştiul.

“Şi cred că am fost destul de clar, corect, coerent în exprimare”.

Voi încheia cu o experienţă proprie, mi-a plăcut sistemul din Londra unde preţul unui bilet de transport este astronomic, 4,30 lire per călătorie, dar cu un card de transport costul scade la 2 lire per călătorie şi automat dacă valoarea călătoriilor dintr-o zi ajunge la preţul unui abonament zilnic, următoarele călătorii din ziua respectivă vor fi gratuite. Principiul este că localnicii îşi vor lua carduri şi vor plăti mai puţin, iar turiştii şi vizitatorii … plătesc mai mult căci cardurile de transport nu se vând în zonele turistice.

Ce părere ai despre articol?
  • Inutil (0)
  • Insuficient (1)
  • Interesant (4)
  • Excelent (6)
Please share and like us:
0

Alte articole care te-ar putea interesa:

2 Comments for this entry

  • Iulia S. says:

    Vreau sa scriu un articol pe Blog de Bucuresti pe aceasta tema de cand am vazut mareata idee! Nu ma intereseaza neaparat cat de putin realizabila e din punct de vedere economic, insa in calitate de cetatean al Bucurestiului care nu are masina, deci cu singura posibilitate de deplasare transportul in comun si rar, foarte rar, taxiul, sunt categoric impotriva acestei idei!
    Eu vreau un transport public civilizat, vreau sa fiu cat de cat in siguranta, vreau sa calatoresc linistita si sunt de acord sa platesc pentru asta. Nu e adevarat ca 70% din oameni circula fara bilet, controalele sunt dese si e prins maxim un cetatean fara bilet, la un autobuz intreg.

  • Alex says:

    Am auzit si eu de transportul public din Londra si zau ca pare o idee buna. Incurajezi vanzarea de abonamente prin oferirea de tarife mult mai mici(de la un punct incolo chiar gratuite) in detrimentul calatorilor ocazionali.

css.php