Ringier a cumpărat Edipresse România, un joint venture între Edipresse şi Axel Springer care era unul dintre principalii editori de reviste din România.

Sursa:  Comunicat Ringier

Data anunţului: 25 august 2011

Cumpărător: Ringier Romania SRL

Target: Edipresse AS SRL

Vânzători: Edipresse SA, Axel Springer AG

Valoare tranzacţie: n/a

Pachet vândut: 100%

Valoarea companiei Enterprise Value: n/a

Despre tranzacţie:

Industria de print este în declin atât pe partea de ziare, cât şi de reviste. Totuşi asta nu înseamnă că nu mai sunt titluri puternice care se vând, ci că afacerile editorilor au de suferit şi asta duce la tranformări, inclusiv tranzacţii M&A. Această tranzacţie este un bun exemplu, în România a existat o goană a lansărilor de reviste începând din anii ’90, revistele care vizau anumite categorii ale publicului şi care promiteau marilor companii o publicitate direcţionată pe nişe de piaţă – femei, îngrijirea copiior, nuntă, decoraţiuni interioare, auto etc.

Edipresse a cumpărat Romanian Publishing Group în 1998 şi şi-a creat un nume pe piaţă prin lansarea a numeroase reviste de succes, printre care Elle, Avantaje şi Viva. În 2002, compania a fuzionat cu divizia locală a Axel Springer care, venită mai târziu pe piaţa românească a preferat să intre într-un joint venture pentru cota de piaţă contribuind cu titlurile sale cele mai bine poziţionate Popcorn şi Auto Bild. Cota de participare a rămas neschimbată din acel moment 60% Edipresse, 40% Axel Springer.

Criza care a atins România în 2008 a fost foarte puternic resimţită de piaţa media, şi principalele victime au fost ziarele şi revistele, care au fost afectate şi de avansul internetului. Cam toate companiile româneşti de presă scrisă au trecut pe pierdere şi o avalanşă de titluri au fost retrase de pe piaţă. Edipresse, o companie cu activitate tradiţională în Elveţia şi Franţa s-a extins în anii ’90 în Europa de Est şi peninsula iberică, iar în 2006 în Asia, dar a pierdut în timpul crizei două treimi din valoarea bursieră, delistându-se într-un final în 2011.

Datorită scaderii vânzărilor, Edipresse a început să vândă din 2008 din participaţiile acumulate de-a lungul timpului, cedând pachetul majoritar al diviziei spaniole şi ulterior chiar şi al diviziei elveţiene, principalul contributor la venituri şi a rămas cu titlurile publicate în Europa de Est şi Asia. În acest context, nu este de mirare că s-a decis vânzarea diviziei din România, mai ales că exista un mare interes din partea cumpărătorului, după cum vom vedea.

În acelaşi context al scăderii pieţei de print, grupurile Axel Springer şi Ringier au decis în 2010 să îşi unească operaţiunile din Europa Centrală şi de Est sub numele Ringier Axel Springer Media, devenind unul dintre principalii jucători din regiune. Însă în România această fuziune nu a avut loc imediat deoarece Axel Springer era minoritar în Edipresse AS, ceea ce a dus la conturarea acestei tranzacţii.

Este de aşteptat deci, ca Ringier să integreze portofoliul achiziţionat în portofoliul existent, crescându-şi astfel cu 20% afacerile în România şi probabil eficientizând cheltuielile pentru ca ulterior să contribuie cu tot businessul românesc în grupul Ringier Axel Springer Media.

Ce mai este de menţionat este că ambele companii româneşti au pierdut bani în 2010, nemaicunoscând gustul profitului din 2008, înainte de căderea preţurilor din piaţa media.

 

Ce părere ai despre articol?
  • Inutil (0)
  • Insuficient (0)
  • Interesant (0)
  • Excelent (0)

Alte articole care te-ar putea interesa:

Comments are closed.

css.php