Am scris de curând despre rolul asigurărilor şi în particular despre Casco. Voi continua să subliniez că necesitatea asigurărilor din punct de vedere al finanţelor personale este foarte mare. Nu este vorba numai de maşină, asigurarea de locuinţă şi asigurarea de viaţă sunt şi ele foarte importante.

Dar să revenim la poliţa de asigurare pentru autoturism. Cu timpul am ajuns să cunosc mult mai bine tipurile de asigurări şi modificările care se pot aduce unei poliţe Casco standard. Multe poliţe au opţiuni care influenţează semnificativ preţul acesteia şi riscurile asumate. Să studiem opţiunile de pe poliţa mea şi ca să avem un punct de plecare, să numim principalii doi factori:

  • valoarea asigurată: 15.861 euro – atenţie la companiile de asigurări care subevaluează valoarea asigurată şi te trezeşti că primeşti 5000 euro la dauna totală a unei maşini care valorează 10000 euro.
  • cota de primă de bază: 10,5%  – depinde de marca maşinii, vârsta proprietarului, tipul de proprietar- persoană fizică sau juridică

Valoarea asigurată diferă de la un asigurator la celălalt şi ar trebui să fie apropiată de valoarea de piaţă a maşinii. La cota de primă nu prea ai ce să faci, dacă ai sub 25 de ani poţi plăti cu 20% mai mult, dacă ai o maşină mai ieftin de reparat poţi plăti cu 15% mai puţin, iar maşinile de firmă au o cotă mai mare, dar poate apare o reducere suplimentară pentru parc auto.

Să plăteşti 10,5% ca primă de asigurare anuală este mult … mult prea mult, aşa că vom vedea cum se ajunge de la prima de bază la cea finală folosind coeficienţii – totul în asigurări se măsoară în coeficienţi, un coeficient de 0,95 este echivalent cu o reducere de 5%

  • pornim cu un coeficient “comercial” – 0,75 – adică 25% reducere din start – nu ştiu sigur dacă acesta se acordă tuturor clienţilor, sau eu sunt unul mai special, dar această reducere este consistentă. Poate contează că de fiecare dată cer şi alte oferte şi în general ştiu cam la ce cotă de asigurări pot să ajung.
  • plata anticipată şi integrală – 0,90 – adică 10% reducere, o reducere care are sens dacă ne gândim la valoarea în timp a banilor
  • bonus pentru ani consecutivi fără daune – 0,80 – încă 20% reducere pentru că sunt atent când conduc şi astfel nu am avut recent incidente pentru care să fie nevoie să folosesc asigurarea
  • franşiză pe eveniment de 300 euro – 0.85 – 15% reducere pentru că am optat pentru o franşiză mai mare decât cea standard

Conceptul de franşiză are o semnificaţie particulară în industria asigurărilor, este vorba despre coplata pe care o face asiguratul în cazul unei daune şi are scopul de a descuraja utilizarea poliţei de asigurare pentru fiecare zgârietură sau mică îndoitură. Poliţa pe care am ales-o vine cu o franşiză standard de 150 euro la primul eveniment şi dacă vreau să nu plătesc franşiză deloc se aplică un coeficient de 1,25, adică 25% majorare de preţ.

De ce însă am optat pentru o franşiză mai mare? Am calculat efectul reducerii, creşterea franşizei cu 150 de euro duce la o scădere a preţului poliţei cu 135 de euro. Prefer să plătesc în total cu 15 euro mai mult în cazul unui incident, dar dacă nu am nici un incident, voi economisi 135 de euro. Prefer să iau acest risc şi să conduc şi mai atent, ceea ce până la urmă este o idee foarte bună.

Calculăm prima de asigurare rezultată şi obţinem 4,81%, o cotă foarte bună (orice este sub 5% este foarte bine). Înainte să dăm ok-ul final mergem şi verificăm pe Allianz Direct. Cu toate reducerile promoţionale obţinem 5,1%, dar cu o franşiză de numai 100 euro. Allianz Direct are cam cele mai bune preţuri dar şi nişte dezavantaje care devin aparente doar când ajungi să închei poliţa propriu-zisă. Dar este perfect ca termen de comparaţie cu cea mai bună ofertă a unui broker. Cealaltă opţiune pentru verificare online este RCA-ieftin.ro.

La final am o povestioară simpatică – ştiţi de la ce vine denumirea de asigurare Casco? Poza acestui articol vă arată răspunsul, Casco nu este un acronim sau vreun termen de specialitate, ci este numele unei companii americane înfiinţate special pentru a vinde poliţe de asigurare care acoperă riscurile avarierii autoturismului din vina şoferului sau din alte cauze neacoperite de răspunderea civilă auto. Casco Indemnity Company nu a avut niciodată activitate în Europa, dar totuşi printr-o ciudăţenie asigurătorii din ţările est-europene au aflat de activitatea acestei companii şi deoarece nu au găsit un nume potrivit care să descrie această poliţă, i-au zis “tip Casco” – şi aşa i-a rămas numele în Ungaria, România, Polonia, Serbia, ţările baltice etc. Acest nume însă nu este folosit nicăieri altundeva în lume, nici măcar în Statele Unite. Şi ca să mergem până la capăt cu explicaţia privind la logo-ul companiei, Casco vine de la cască.

Ce părere ai despre articol?
  • Inutil (2)
  • Insuficient (1)
  • Interesant (1)
  • Excelent (4)
Please share and like us:
0

Alte articole care te-ar putea interesa:

2 Comments for this entry

  • Chiar saptamana trecuta am cautat (nu foarte tare) ce inseamna Casco si nu am gasit nicaieri:)

  • Florin says:

    Am mai gasit o alta varianta, care pare destul de plauzibila, respectiv CASualty and COllision. Totusi asta nu schimba faptul ca nu este folosita decat in cateva tari din Europa de Est.

css.php